BAHAYA pearl

Assalamualaikum dan slmt sejahtera..


kali ni.. entry saya tentang minuman yang sedang hangat diperkatakan tentang keenakkan minuman tersebut bermula masa saya kt kolej sampailah sekarang iaitu minuman dari jemana cool blog dan sama waktu dengannya..



mula2 saya minum minuman ni adalah dorongan kawan saya serta kawan baik saya untuk merasa keenakkan minuman itu.. setelah dibelanja dan minum.. minuman tersebut memang sedap, tapi sampai jer kat pearl dier.. trus saya buang sebab bagi saya pearl tersebut tak sedap.. igatkan saya jer rasa bende tu tak sedap.. rupa2 nyer kawan baik saya pun cakap bende tu tak sedap.. jadik kitorg berdua men ludah2, jdikkan pearl tu sebagai peluru dan sasarannya ialah tar jalan.. hihi.. ( perangai mcm bdk2 lg.. )



saya terbaca dari satu entry berkenaan bahaya pearl nie kepada diri kita.. antara isi kandungan entry tersebut ialah 

1. Mendengar hasil penelitian University Hospital Aachen Jerman, mungkin membuat kita tidak lagi tergoda dengan segarnya bubble tea atau bubble drink. Bebola lembut yang menjadi daya pemikat minuman ini dilaporkan mengandungi bahan kimia yang boleh mengakibatkan barah



2.  Bukan sekadar wujudnya karsinogen biphenyls aspolychlorinated, ada juga bahan lain seperti styrene, acetophenone dan brominated yang mana seharusnya bahan itu tidak ada dalam bahan makanan. Menurut pengkajinya, Manfred Moller bahan tersebut secara perlahan akan mengganggu kekebalan tubuh, gangguan sistem reproduksi, kerosakan sistem saraf dan kekacauan sistem endokrin


 3. Menghisapnya melalui sedutan yang besar, bebola kenyal itu akan masuk ke saluran pernafasan dan paru-paru. Atas faktor kesihatan, Jerman sudah mula memperingatkan masyarakat untuk menghindari produk itu."

kesimpulan yang saya ingin buat ialah kepada sesiapa yang memang gilakan pearl nie.. baik lupakan dan beli jer la air nyer sahaja tanpa pearl.. 

bye... 

Comments

  1. Maka itu, seharusnya kita lebih meneliti kiosk-kiosk yang telah mandapat disahkan status halalnya oleh pihak berkuasa (JAKIM/JAIN).

    Ini kerana produk yang telah disahkan halal bukan sahaja telah teruji kehalalannya tetapi turut diperiksa dari aspek mudarat atau tidak kepada pengguna. Mana mungkin makanan halal memudaratkan manusia. Ini konsep asalnya.

    Justeru, telitilah sebelum membeli...

    ReplyDelete
  2. herm.. setuju... mencari yg halal itu fardhu bagi umat islam..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kening Berdenyut-denyut

Isu masalah pelajar zaman sekarang

Perkataan Bahasa Inggeris paling panjang